2011. november 11., péntek

Kormányzat VS informatika

Ma reggel egy e-mailt kaptam az ügyfélkaputól, hogy az APEH dokumentumot küldött nekem. Szívroham és újraélesztés után keresni kezdtem a dokumentumot, sehol. Rájöttem, hogy a pontosan évente 1 alkalommal használt ügyfélkapunk kellene belépnem és ott találom meg a nagyon bizalmas dokumentumot. Nos nézzük, vajon mi is lehet a felhasználónevem... X próba után sikerült eltalálnom, még pár kör, amig lereseteltetem a jelszavam és végre hozzáférek a titokzatos dokumentumhoz, amellyben ez állt:


Tisztelt Adózó!
Ezúton tájékoztatjuk, hogy a 2010. évi személyi jövedelemadó meghatározott
részének 1%-áról szóló 2011. évi rendelkezésében megjelölt, az Szf. tv. 4. §-ába
sorolható (civil) kedvezményezett részére az átutalást az állami adóhatóság
teljesítette.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Anyátokat.



  1. 2011 van, és annak is már kicsit a végefelé járunk! Közben elköltöztem Magyarországról, eltellt egy nyár, egy ősz, satöbbi. Már ötletem sincs, hogy milyen civil szervezet azonosítóját írtam a lapra.
  2. Miért kell szívatni ilyenekkel a kedves adófizetőt? Nem lehetne egyszerűen csak csatolni az emailhez? Vagy akár beletenni az email szövegébe? Nem kötelező háromszor becsomagolni.
    Az ügyfélkaput tényleg évente 1 alkalommal, adóbevalláshoz használja valószinűleg az emberek tólnyomó része. Másra ugyanis nem nagyon használható.
  3. Ugyanakkor fantasztikus, hogy az APEH 2011 végére eljutott oda, hogy már képes emailben értesíteni az ügyfeleit. Még ha ilyen beteg módon is. Senki ne merje állítani, hogy nincs haladás!


A kormányzatnak még mindig rettenetes szüksége lenne egy usablity expertre. Igazából ezt az alábbit már régebben összeszedtem és itt várt hogy egyszer meggondoljam magam és mégis kitegyem.

A kormányzati informatika gubancai

Amikor a kormányzat kijön egy új informatikai projectjével, ilyen tipikus reakciók voltak az utóbbi tizenakárhány évben:
  1. mit tud: semmi érdekes, semmi hasznos
  2. kitudódik a költségvetése: döbbenet, botrány, klónok háborúja (ahol a klónok persze rendesen lealázzák az eredeti rendszert)
  3. hosszú távon vissza az első ponthoz.
    Van más dolgunk is, meg ezt a pénzt már akkor elbuktuk amikor befizettük az adót.
A saját reakcióm még az mellette, hogy leég a pofámról a bőr, amikor ezek történnek, mert én is dolgoztam ilyen kormányzati projecten. És ti is, legalábbis néhány volt kollégámról tudom, hogy néha beleolvas a blogomba.
Szóval arra gondoltam, hogy összeírnám azokat a javító szándékú ötleteimet. Amúgy a kódot Auth Gáborék csapata már régen lenyugdíjazta szerencsére, úgyhogy én semmi titkos információt nem tudok.

Szóval:
  1. A célt az határozta meg, hogy mit szerentne a miniszterelnöki hivatal akármelyik illetékes bizottsága a weboldaltól. Semmi kapcsolatom nem volt soha az MEH illetékesekkel, de nekem nagyon úgy tűnt, hogy hétköznapi internetes járókelőket nem kérdeztek meg arról, hogy mit szeretnének a kedves kormányuktól. - Amúgy a megkérdezettek több mint fele azt mondta volna hogy csak rohadjon meg és kész, de a maradékból biztos le lehet szűrni valamit.
  2. A választási ciklus diktálta a fejlesztés ütemét és ezt senki se titkolta. Szerintem ez már szar, de a szó technikai értelmében még lehetne tortát csinálni belőle, ha nem 3 hónappal a döntő ütközet elött kezded el a halálcsillagot építeni. Természetesen halálcsillag volt a terv, nehogymár szakadt szputnyikot csináljon egy komoly kormány. Halálcsillag építéséhez legalább 20 év kell a CERN szerint is és a Lucasfilm szerint is. Ha nem is 20 év, de azért 6-9 hónap biztosan kellett volna ahhoz a fejlesztéshez. És hát kellett is végül.
  3. Integráció és integrálhatóság teljes hiánya. Pl a saját azonosítási rendszer (ügyfélkapu) amit csak a kormány használ de ők is csak nagyon limitáltan és jobbára nem tudsz vele semmit se csinálni azon kívül hogy feltöltöd az adóbevallásodat. Azzal a botrányosan szar swinges nyomtatványkitöltővel, ami ontja magából az érthetetlen hibakódokat és amibe saját XML parsert írt valaki!
  4. Publikus webes programozó interface? Bármi érdekes, amivel lehet játszani annak, akit érdekel. Például a hivatalkeresőhöz akár? Hallottatok ti már ilyenről? Egyébként pl a hivatalkereső megbízható adatokat nem igazán szolgáltatott.
  5. 3 teljes újraíráson ment át a rendszer, egyik sem adott hozzá lényeges újdonságot az előzőhöz. Csak egyszerű from scratch, project reset. Talán még el is vettek, leszedték a kommentelhetőséget mert csak az anyázás ment, de még az is csak elhanyagolható mértékben. Alig maréknyi ember alkotta a közönséget.
  6. A költségvetésről nekem úgy tűnt (konkrét számadatoknak szerencsére nem vagyok birtokában), hogy egyszer sikerült erre a projectre pénzt szerezni és gyorsan azt a pénzt el kell költeni, vagy különben vissza kell adni. Amiből egyrészt a jól ismert waterfall modell lett, másrészt meg ott lett hagyva a rendszer hogy na most "kész" és gondoskodjon önmagáról - ugyanis elfogyott a pénz.
    Harmadrészt pedig pazarlás lett belőle. Az erre vonatkozó számokat úgy nagyságrendben mindenki jól ismeri. Ez olyan, mintha január elsején kapnád meg az egész éves fagyipénzed és január 30.-án lecsekkolnánk hogy mennyit költöttél belőle, látják hogy semmit és akkor visszavonják.
  7. Összeszedetlen csapat. Csak ehhez az egy feladathoz szedték össze a csapatot és aztán szélnek is eresztették. A következő projecthez kerestek másikat. Forming, storming, performing... Jó ha az első pontig eljutottunk.

Nem az volt az oka, hogy rossz programozók csinálták.